..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Monday, March 8, 2010

Kesalan Seorang Cikgu

Hari ni aku tak berapa nak sihat sebab masalah kesihatan yang datang sebulan sekali ni..(Perempuan je yang tahu camne sakitnya...)

Dan hari ni jugak ada kes kecurian dalam kelas aku.. Anis hilang sepit rambut kesayangan dia.. Menangis2 dia cari sepit tu..Akhirnya sebab kesian, aku campur tangan dan suruh semua bangun...(memang nak kena budak2 ni..ms tu memang membebel dlm hati tak yah cakap la byknya....)

Aku seluk semua poket seluar anak-anak murid aku dan akhirnya aku terjumpa sepit tu dalam poket seluar Anisya.. Rasional seorang guru hilang masa tu bila aku terus tanya soalan bertubi2 pada si Anisya tu.. Teresak-esak Anisya menangis tanggung malu..

Lepas dah pulangkan sepit tu, aku sambung mengajar dan demi Allah masa tu hati aku dah jadi sangat tak tenang sebab dah malukan Anisya. Mula fikir cara terbaik untuk selamatkan balik maruah Anisya..Masa tu Anisya masih lagi menangis dan tunduk kat tempat dia..

Masa diorang tengah beratur nak balik, Anisya masih lagi duduk kat meja dia. Mungkin sebab malu dan takut dengan CikguRoss dia yang garang semacam tadi.. Aku pun buat la pengumuman...

CikguRoss : Ok kelas..Dgr sini..Tadi cikgu dah cakap dengan Anisya..Sebenarnya bukan Anisya sengaja nak ambil sepit tu. Dia jumpa pastu dia tolong simpankan sepit Anis tu. Pastu dia lupa nak kasi balik sepit tu. Lepas ni, cikgu tak nak dengar sapa2 yang ejek Anisya pencuri ke apa ke sbb Anisya bukan pencuri. Dia budak baik.. (masa ni aku terus pandang Anisya..dia dah berhenti menangis..)
Kelas : Ye cikgu..
 Lepas semua murid salam ngan aku, aku panggil Anisya dan cakap ngan dia..
CikguRoss : Kali ni cikgu tolong Anisya. Lepas ni cikgu tak nak dengar lagi pasal Anisya ambil barang orang. Kalau ada lagi, memang cikgu takkan tolong Anisya lagi..
Anisya : Angguk2 sambil kesat air mata..
Anisya kembali senyum, salam ngn aku dan terus keluar kelas untuk balik.. Kawan2 dia semua dah tunggu kat luar mungkin nak tahu apa CikguRoss yang garang ni buat kat dia...ehehe

Pengajarannya..walau macam mana sakit/stress sekalipun, aku kena sentiasa ingat..Dunia aku, kerja aku bersama dengan budak2. Diorang pon ada perasaan. Jangan malukan dia macam apa yang aku buat tadi. Memang sangat menyesal dengan tindakan tu. Lepas ni, aku dah tahu apa yang perlu dibuat jika berlaku lagi.. Insyaallah...

 Bersama-sama ustazah.

p/s : Harap akan jadi cikgu yang lebih baik dan baik setiap hari... Tapi garang tetap garang!!!! :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails