..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Friday, October 30, 2009

Tolong Beradab Sikit Ye Manusia...

Ni adalah sambungan blog terdahulu..

Manusia ni tak cari pasal ngan aku pun tapi dia cari pasal dengan telinga aku.

Manusia, aku sakit telinga la. Kau sedar tak umur kau berapa? Jawatan kau apa kat sekolah tu? Aku tak kisah kalau ngan aku kau tak hormat. Tapi aku kisah sangat kalau kau tak hormat cikgu-cikgu dan pekerja-pekerja lain.

Manusia..kau tu muda lagi. Muda dari aku pun. Kau takleh cakap AKU-KAU dengan orang yang lagi tua dan cikgu-cikgu camtu. Jangan la panggil diorang dengan nama je tanpa ada panggilan hormat di depannya. Contoh, GPK1 kita.. selamba je kau ni panggil dia Li. Kau tahu tak umur dia berapa? Pangkat dia apa kat sekolah tu? Panggil dia Cikgu Li. Bukan Li semata-mata. Hormat sikit orang tua dan bos kita. Lagi, sakit sungguh telinga aku bila dengar ko panggil Ayah Wan dengan Wan sahaja. Kau sedar tak Ayah Wan tu umur berapa? Pangkat ayah tu ngan ko. Susah sangat ke nak panggil elok-elok?

Manusia, aku harap lepas kau baca ni kau akan lebih reti bahasa dan berbudi bahasa. Kalau dengan aku kau nak panggil ross, aku kau, aku masih boleh terima. Tapi dengan cikgu lain, tolong jangan panggil nama mereka sahaja. Letak cikgu kat depan nama diorang. Sama la jugak dengan pekerja dan staf lain. Letak abang, kak, pak, mak kat depan nama diorang. Tak rugi apa pun kalau berbudi bahasa..


p/s : Moga kau akan lebih beradab nanti..

Thursday, October 29, 2009

Proton Iswara 1.3 vs Honda Civic 2.0

Semalam, sedang asyik aku memandu tiba-tiba sebuah kereta Proton Iswara 1.3 memotong aku dengan sangat laju, berbahaya dan tergesa-gesa. Maybe dia sakit perut nak buang air besar kot. Tak sampai 10 kali aku kelip mata kot, sebuah kereta Honda Civic 2.0 memotong aku dengan sangat laju dan tergesa-gesa juga. Hah, ni sorang lagi sakit perut. Aku terus memandu dengan kelajuan had laju kebangsaan ke destinasi yang dituju.

Sampai di traffic light. Kedua-dua kereta itu ada. Lampu bertukar hijau dan bermula lah acara F1. Kedua-dua kereta itu memecut walaupun masa tu kereta agak banyak. Dari jauh aku boleh nampak Honda Civic 2.0 cuba memotong Proton Iswara 1.3 tetapi Proton Iswara 1.3 macam tak nak bagi peluang Honda Civic 2.0 memotongnya. Dalam hati aku 'ala bengongnya Iswara tu. Keta standard gitu ada hati nak lawan ngn Honda 2.0'.. Memang Iswara itu tak bagi peluang Honda tu potong dia.

Di lorong bertentangan, ada sebuah lori ikan. Hah amik ko, akibat dari tak nak bagi orang potong kereta ko dan ko lak nak potong kereta orang sangat2, kedua-dua kereta itu bergesel sesama sendiri akibat nak elak dari bertembung dengan lori ikan itu.

Masa lalu di tempat kejadian, aku cuma gelak je. Nak kesian? Jauh sekali. Salah sendiri. Sndiri cari pasal sendiri cari sakit. Padan muka. Aku rasa pemandu lain yang perasan gelagat makhluk 2 kereta ini pun sama cam aku. Gelak sakan kot.


p/s : Bawa kereta secara berhemah kalau tak nak rugi..eheheh

Tuesday, October 20, 2009

Akhirnya, Internet Kembali

Modem (streamyx) kena patah petir. Dan Mubarak (laptop) aku pon turut sama kena tempias. Akibat dari itu, aku terus tamatkan perkhidmatan streamyx aku dan terus register untuk Celcom Broadband. (hajat nak pakai P1 tapi takde lagi kat Terengganu ni). Pakej yang aku ambil ni murah je, RM50 sebulan untuk 384kBps (agak slow la kan..tp kira ok la kot untuk Facebook dan YM. ). Pakej government..(of course la, aku kan cikguRoss..ehehe). Dan modem yang aku namakan Harun itu aku dapat dengan harga RM150 (ZTE). Kira paling murah yang aku dengar dan tahu selama ini di pasaran. Tak tahu la kalau kat KL nun berapa.. Mungkin buleh dapat lagi murah kot.


Proses ini bukan amik masa sehari je. Tolak hari ni, maknanya ada la dalam 10 hari aku tak melihat blog, facebook, YM. Agak lama la jugak tu kan..ehehehe..


Tapi takleh nak online secara beria jugak sebab Mubarak masih kat kedai. Semalam aku call SenHeng, diorang cakap masih tak siap lagi. Diorang janji 1-2 minggu buleh siap. Mulanya macam nak marah tapi bila fikir baru 10 hari dan ada baki 4 hari lagi seperti yang dijanjikan, aku jadi cool balik..ehehe..


Aku kebas laptop sekolah dan bawak balik rumah, dan akhirnya....aku kembali tapi laptop ni takde YM. Nak install tak boleh. Hampeh je..


p/s : Slow la.. Jauhnya beza speed 1M ngan 384k..Huhuhu

Friday, October 9, 2009

Kesalahan Kecil Dalam Solat

Selama ni aku ingat solat aku macam dah sempurna tapi bila baca dan tahu semua ni buat aku takut lak. Cam tak betul je solat aku selama ni..Di sini, aku nak kongsi beberapa kesalahan yang aku biasa buat dan biasa jugak berdepan. Hehehe..


1. Kesalahan bacaan dalam solat boleh menyebabkan solat batal. Yang sunat kalau dibaca salah, akan membatalkan solat.
(waaaaaaaaaaahh, aku kadang2 baca yang sunat secara lewa je..masyaAllah)


2. Bacaan hendaklah sekurang-kurangnya boleh didengari oleh telinga pengucap sendiri. Tak sah jika dibaca dalam hati atau seolah-olah berbisik.
(huhuhu...ni selalu gak la buat ni)


3. Menghayun tangan ketika bangun dari rukuk.
(ni aku tak penah buat tapi aku penah nampak ada orang yang buat camni)


4. Semasa duduk antara 2 sujud, jari tangan kanan hendaklah digenggam dengan ibu jari dimasukkan ke dalam dan jari telunjuk dilepaskan ke atas lutut. Pastikan jari tangan kiri dan kanan tidak melebihi aras lutut.
(waaaaaaaaaaaaaaahhhh...ni aku salah gak ni..sambil lewa je jari aku selama ni terletak. kadang2 jari kiri dan kanan aku letak bawah lutut. takutnya...)


5. Solatlah dalam keadaan tenang dan jangan menganggu orang lain.
(rasanya aku tak buat la ni tapi aku selalu terganggu bila solat di masjid. Makcik2 yang suka pakai gelang yang banyak di lengan akan menghasilkan bunyi bising setiap mengangkat tangan. Memang la sangat tidak kusyuknya aku ketika itu..Huhuhu)


Ni baru sedikit yang aku tahu. Mungkin banyak lagi yang selama kita tak tahu kesalahannya. Bersama kita memperbaiki solat, tiang agama kita.. Amin.


p/s : Kes kena paksa ngn ayah gi solat subuh kat masjid tadi. Dengar kuliah tadi, terus cerah mata. Banyaknya salah solat aku selama ni. Korang camne?

Thursday, October 1, 2009

Raya @ Sekolah 2009



Seperti biasa sekolah akan buat sambutan hari raya. Dan aku, akan sentiasa kena buli dengan cikgu-cikgu lain dan murid-murid kerana mereka selalu dengar aku ajar anak murid prasekolah aku menyanyi. Ya, Memang aku suka nyanyi. Memang aku suka karoke tapi bila kena nyanyi depan anak murid depan cikgu-cikgu depan staf-staf sekolah, aku jadi sangat malu dan segan. Hish.. Tapi kan..CikguRoss tetap CikguRoss. Dah dapat mic aku lupa diri..Siap buat konsert lagi..Muahaha.. 5 orang anak murid prasekolah masuk acara Pakaian Beragam untuk murid tahap 1. Oleh kerana aku tak nak anak murid aku nampak biasa saje di atas pentas berbaju raya, aku ubah suai la sikit.. Dan, 2 orang antara mereka menang. (No 1 dan No 4).. Horey!!!
video

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails