..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Friday, October 9, 2009

Kesalahan Kecil Dalam Solat

Selama ni aku ingat solat aku macam dah sempurna tapi bila baca dan tahu semua ni buat aku takut lak. Cam tak betul je solat aku selama ni..Di sini, aku nak kongsi beberapa kesalahan yang aku biasa buat dan biasa jugak berdepan. Hehehe..


1. Kesalahan bacaan dalam solat boleh menyebabkan solat batal. Yang sunat kalau dibaca salah, akan membatalkan solat.
(waaaaaaaaaaahh, aku kadang2 baca yang sunat secara lewa je..masyaAllah)


2. Bacaan hendaklah sekurang-kurangnya boleh didengari oleh telinga pengucap sendiri. Tak sah jika dibaca dalam hati atau seolah-olah berbisik.
(huhuhu...ni selalu gak la buat ni)


3. Menghayun tangan ketika bangun dari rukuk.
(ni aku tak penah buat tapi aku penah nampak ada orang yang buat camni)


4. Semasa duduk antara 2 sujud, jari tangan kanan hendaklah digenggam dengan ibu jari dimasukkan ke dalam dan jari telunjuk dilepaskan ke atas lutut. Pastikan jari tangan kiri dan kanan tidak melebihi aras lutut.
(waaaaaaaaaaaaaaahhhh...ni aku salah gak ni..sambil lewa je jari aku selama ni terletak. kadang2 jari kiri dan kanan aku letak bawah lutut. takutnya...)


5. Solatlah dalam keadaan tenang dan jangan menganggu orang lain.
(rasanya aku tak buat la ni tapi aku selalu terganggu bila solat di masjid. Makcik2 yang suka pakai gelang yang banyak di lengan akan menghasilkan bunyi bising setiap mengangkat tangan. Memang la sangat tidak kusyuknya aku ketika itu..Huhuhu)


Ni baru sedikit yang aku tahu. Mungkin banyak lagi yang selama kita tak tahu kesalahannya. Bersama kita memperbaiki solat, tiang agama kita.. Amin.


p/s : Kes kena paksa ngn ayah gi solat subuh kat masjid tadi. Dengar kuliah tadi, terus cerah mata. Banyaknya salah solat aku selama ni. Korang camne?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails