..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Monday, August 10, 2009

Program 1 Malaysia, Indahnya Bandarayaku-Kuala Lumpur (20-23 Julai 2009)

PENGENALAN

Apa yang boleh aku kata? Sangat seronok walaupun pada mulanya aku tak nak pergi. (ala, aku tak nak pergi sebab ingat kena dengar taklimat/ceramah dan bukan program jalan-jalan). Tapi hakikatnya, sangat seronok. Kalau cikgu yang dah biasa dengan KL pun seronok apa lagi budak-budak ni. Yang memang tak pernah sampai KL walau sekali.

Ada yang tanya. Apa matlamat kerajaan nak habiskan duit untuk program macam ni? Aku cuma jawab. ’ nak bagi peluang kat murid-murid miskin yang berkemungkinan besar susah nak jejak kaki ke KL untuk mengenali Kuala Lumpur.’. Rata-rata yang tanya diam je lepas aku jawab camtu. Ini bukan pembaziran ye.

Murid-murid yang terpilih adalah dari golongan murid miskin, pedalaman dan tidak pernah keluar negeri. Yang mak dan ayah mereka pun tidak pernah kenal bumi KL. Memang murid-murid yang terpilih aku tengok ada la sedikit ’jakun’. Ops,...aku tak kutuk ye. Aku mengatakan yang benar. Ada salah sorang murid tu siap terpegun bila lihat bangunan-bangunan tinggi yang ada. "Tingginya bangunan cikguuuuu"..Pahang siap hantar anak-anak orang asli. Kesian aku tengok diorang. Susah nak bercakap dengan orang lain even kalau aku tegur pon diorang buat dek je. Makanan pon cikgu diorang tolong ambilkan. Ajar cara nak makan. Huhuhu.. Aku ada berborak dengan cikgu negeri Pahang tu dan dia bagitahu sehari sebelum datang KL, murid-murid orang asli itu diajar cara-cara untuk naik bas, untuk duduk dengan betul, macamana nak berkelakuan. Sampai macam tu sekali ke? Kesiannya….

Program ni semua negeri ambil bahagian tau. Bukan Terengganu sahaja. Yang menginap satu hotel dengan negeri Terengganu adalah dari Johor, NS dan Kedah. Lagi 2 hotel untuk selebih negeri yang tidak disebutkan termasuk Sabah dan Sarawak. Tak silap aku, jumlah keseluruhan murid-murid adalah seramai 800 orang lebih. Nisbah untuk cikgu lak adalah 9 murid : 1 guru. So, tak ramai sangat la cikgu. Hehehe

Hotel? Murid-murid ni tidur hotel? Waaaah, sangat mewah kan mereka. Aku pon terkejut sebab mulanya aku ingat aku dan mereka akan menginap di sekolah je. Huhuhu.

Pakaian mereka juga ditaja sepenuhnya. Baju, seluar, kasut, beg, topi, sweater, jaket...Banyak jugak la.. Dan cikgu mereka pon dapat gak la beberapa helai baju untuk dipakai sepanjang program ini berlangsung..ehehehe

Apa yang seronok sangat ni Cikgu Ross? Ehehe. Setakat KL tu kan. Kau dulu duduk KL berapa lama? Takkan ’excited’ jugak? Ehehe..



p/s : bersambung.....

2 comments:

Anonymous said...

Ai ya, sangat cemburu saya lihat mereka. Walaupun saya bukannya sangat miskin, tapi saya tidak pernah tidur di hotel yang mewah seperti hotel 5 bintang. He he, it yang saya dengar dari kawan.

Ross Tina Abdullah said...

ehehehe...incik/cik anonymous, tima kasih sebab bagi komen. budak2 skang sangat beruntung...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails