..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Tuesday, March 22, 2011

Kebersihan Amalan Mulia

Sepanjang saya mengandung dan berkunjung ke mana-mana klinik kesihatan ibu dan anak (KKIA), saya ada perasan satu perkara ni..

Setiap bakal ibu yang datang ke KKIA pasti akan disuruh untuk menjalani pemeriksaan urin dan sudah pasti ibu2 akan ke tandas untuk kencing... Haaaaa...ini yang saya selalu sangat geli... Bukan geli sebab saya kena tadah urin saya..Saya geli bila lihat sesetengah bakal ibu ni...Selepas kencing, sampel urin itu bakal ibu akan bawa ke makmal. Dan yang saya perhatikan, lepas bakal ibu letak urin mereka dalam bekas yang disediakan, tak ada seorang pon yang sudi nak basuh tangan mereka balik. Pas tu, sementara menunggu keputusan makmal, bakal ibu akan duduk la kat situ borak2 dan berkenalan sesama sendiri.. Bila dah borak2 pasti akan ada acara bersalaman.. Ni yang saya geli.. Kalau lepas korang bawak urin korang, korang basuh tangan..saya tak kisah malah suka nak bersalam2 nak kenal2 dengan bakal2 ibu ni. Tapi......


botol urin...biasanya kat KKIA tak disediakan penutup pun...

Memang setiap kali gi makmal, saya akan duduk jauh sikit dengan bakal2 ibu yang lain..Memang kedengaran agak sombong tapi saya takleh nak tipu2 nak tunjuk saya ni peramah bila tiba bab gini.. Saya cuma senyum2 tanda menghargai diorang dan tak pernah nak hulur tangan untuk bersalam.. Mintak maaf..


Nampak macam remeh je kan mende ni tapi tak bagi saya. Tolong lah basuh tangan lepas korang bawak urin korang tu.. Kalau rasa susah sangat nak basuh tangan, tolong lah jangan buat2 ramah tegur semua orang nak salam semua orang dengan tangan tak berbasuh tu.. Saya geliiii...Tapi kalau dihulur saya tetap sambut.. Tak nak la dicop bodoh sombong lak.. Tapi memang automatik saya akan bangun gi tandas untuk basuh tangan.. Geliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

basuh tangan bersih2 ye...

p/s : Mari jadi seorang pembersih...

2 comments:

marinahunny said...

hahaha betul la kan, kuman banyak gileeeerr kat tangan..

Ross Tina Abdullah said...

kuman se hal...botol tu bukannya bersih pon..maunya urin meleleh ke apa ke..eeeeee....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails