..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Wednesday, August 25, 2010

Amalan Baik Ketika Hamil ~ Episod : Makan

Sejak mengandung ni saya banyak sangat dapat petua dari kawan2 yang prihatin, yang mahu bakal anak saya nanti sihat, sempurna akal, fizikal dan rohaninya. Ada yang siap bagi macam2 link mengandung yang bagus2. Ada yang terus call saya bila tahu saya mengandung.

"Hang jangan minum ayaq tebu tau Tina. Hancuq anak hang nanti. Baru2 camni bahaya. Apa saje yang tajam hang jangan makan. Dengaq cakap aku kalau hang mau anak hang sihat"

Banyak lagi yang kawan saya sorang ni bebelkan sampaikan hal atas katil (ops..tak sesuai sikit dibincangkan di sini) pon dia sentuh.. Hahaha.. Ain ain..mekasih banyak2 ye..

Usia kandungan saya baru 2 bulan. Perut masih kempis lagi (perut saya jarang tau buncit..hehehe). Di waktu sekarang, saya kena makan banyak makanan yang berprotein, cukup kalsium, banyak zat besi dan ada asid folik (Vitamin B9). Saya malas nak tulis kebaikan semua nutrien tu di awal kehamilan ni sebab saya memang malas nak menaip. Muahahaha..Tapi ketiga2 itu memang penting diambil semasa hamil..Lebih2 lagi di peringkat awal ini..

Bab makan saya memang tak jaga sangat. Saya makan je apa yang terhidang. Selera besar tapi makan takde la sebesar selera. Tapi 2 benda ni wajib ada dalam menu harian saya. Kurma dan air soya. Saya tak boleh nak telan sebarang susu walaupun sebelum ni saya memang minum Anlene. Cuma sejak mengandung, selera saya pada susu MATI. So, untuk gantikan calcium, saya gantikan dengan air kacang soya. Tak tahu la samada boleh tampung kehilangan calcium badan saya ke tak. Huhuhu...Dan, sejak 2 menjak ni saya suka sangat nak makan sebarang makanan kekacang. Tempe? Saya goreng gitu je dan cicah sos cili. Sangat sedap...Mabeles!!!!..Orang kata badam pon bagus makan sepanjang kehamilan ni. Tapi, setakat ni saya tak jumpa lagi badam yang boleh segera dimakan. Eh, ada jumpa tapi badam tu disalut dengan gula. Errrkkk, saya memang takleh nak telan apa2 yang disalut gula. Sangat manis..Lagipun, saya takut kena diabetes..Huhu..

Sayur-sayuran.. Ya Allah, memang cabaran paling besar la. Saya bukan tak suka tapi sangat la tidak boleh nak makan dalam kuantiti yang banyak. Tapi saya terpaksa makan jugak atas sebab sembelit. Sejak mengandung saya agak susah nak masuk bilik air. Huhuhu...Tambahan lak, IncikSuami memang jenis tak makan sayur langsung. Lagi la bercinta saya nak masak sayuran. Adeh la...

Buah-buahan.. Saya tak amalkan hari2 lagi sebab saya asyik terlupa nak beli bawak balik Pulau Redang. Hehehe... Bila ada kat rumah mak, baru saya makan. Tu pon sebab stok buah-buahan memang tak pernah putus dalam peti ais mak saya.. Hehehe...(mak saya suka buat jus buah..hari2 ada jus kat rumah..bestnya duduk rumah).. eh eh..Kurma dikira buah la kan?Saya makan hari2 tau kurma.. Raisin? Oh tidak..Saya tidak suka..Rasa dia pelik kan?

Itu saje kot..Hehehe...

p/s : Berat badan makin turun.. Sangat susah hati.. Huhuhuhu

2 comments:

marinahunny said...

ada org mula2 pregnant mmg turun berat badan..no worry, mkn mcm biasa..

heheh mcm pandai sgt aku ni..hahaha

Ross Tina Abdullah said...

hahahaha...
kak na memang expert doh bab2 ni..teori penuh di dada..tunggu nok praktik je kan..hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails