..:: You Follow I, I Follow You

Mr & Mrs Chenchen

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ya Allah, Kau Perelokkanlah Segala Perjalanan Hidup Kami

Monday, November 30, 2009

Bulu Kening

Aku tak sangka bulu kening aku selama ini jadi perhatian cikgu-cikgu..

Aku tau bila kena sound secara halus hari tu..

Nak nangis bila kebenaran yang cuba ditegakkan orang cuma gelak sinis.. Siot je..

Wei...kening aku original.. Memang jarang dan nipis. Tengok la betul-betul lainkali sebelum nak sound. Bukannya rapi macam orang yang buat kerja tu. Eeeeee..geram sungguh.

p/s : Dosa Cabut/cukur bulu kening tak pernah ada dalam catitan Malaikat Raqib/Atid. Insyaallah Dan Alhamdulillah..

Tuesday, November 17, 2009

Akhirnya, hari ini aku tak cool....ahahaha




Minggu lepas, aku dikejutkan dengan berita pertukaran aku ke Pulau Redang untuk sesi persekolahan 2010. Jeng jeng jeng.....

Sedih? Sedih la jugak tapi bila mak dan ayah aku tahu khabar yang kononnya sedih itu, mereka sangat gembira.. Yeaaaahhh, dapat gi Pulau Redang la kita pasni...ehehe (walaupun kami ni orang Terengganu, tapi tak pernah berkesempatan ke sana walau sekali)..

Cikgu-cikgu lain semua macam bersimpati dan aku dengan rilexnya bagitau diorang aku OK dan tak kisah pun kalau ditakdirkan kerja aku di situ tahun depan. Dan aku masih seperti biasa. Tetap cool, ceria dan huha huha.

Tapi.. se'cool2' aku akhirnya hari ini aku menangis teresak-esak dalam jamuan perpisahan tadi. Gila ah malu. Tak pernah nangis teresak-esak gitu depan ramai orang. Hahahaha.. Bila aku dah start nangis, semua guru termasuk staf sekolah menangis. Mungkin tak tahan sedih tengok aku teresak-esak gitu.. Yang paling sedih aku tengok sudah pasti la PPM (Pembantu Pengurusan Murid) aku, Cik Linda.

Alaaaaa.. aku sayang kat sekolah ni. Aku sayang cikgu-cikgu kat sini. Aku tak nak tukar. Tapi 'SAYA YANG MENURUT PERINTAH' tu yang buat aku kena akur. Aduhai...

p/s : So, sesapa yang nak ke Pulau Redang tahun depan, sila lah bagitahu aku.

Thursday, November 12, 2009

Duit duit duit

Bulan ni bulan paling sengsara bagi kakitangan kerajaan kot..
Ari tu dapat gaji pada 10 Oktober 2009 (betulkan kalau salah..tak ingat!!!) untuk bulan Oktober dan untuk bulan November ni aku dengar akan dapat pada 23 November ni.. Bayangkan lah...betapa sengsaranya aku...ehehehe


3 minggu lepas, dalam purse cuma tinggal note 50 dua keping dan dalam bank gaji cuma tinggal rm79 sahaja... Sedangkan masih banyak hari lagi kena tunggu untuk gaji seterusnya..waaaaaaaaaaahhh..masa tu cuma ingat Maggi Maggi sahaja...ehehehe


Tapi kan..duit tu datang bergolek lak secara tiba-tiba......


1. TM hantar cek bernilai RM65 sebab terlebih bayar untuk akaun streamyx..

2. Duit tabung kelas aku yang aku turut sama menabung (RM1 je) dengan anak-anak murid aku tiap-tiap hari sejak awal persekolahan terkumpul sebanyak RM200+.. (ni bukan duit budak tau..ni duit aku!!!jangan salah paham lak..)

3. Bisnes berjalan dengan sangat baik sekali.. Menyesal tak start seawal kakak-kakakku yang lain.. Masyuuuuukkk!!!.. Sapa-sapa nak beli tudung yang cantik lagi menawan di sini? Ermmm..post akan datang aku upload gambar tudung-tudung anggun lagi menawan itu...


Kesimpulannya,

1. jangan bayar bil cukup-cukup je. Tak rugi pun bayar lebih dari jumlah sebenarnya.
2. menabung amalan yang sangat membahagiakan..(korang akan rasa nikmatnya bila kocek korang kering-sekeringnya)
3. bisnes bisnes bisnes..muahahahaha

Friday, October 30, 2009

Tolong Beradab Sikit Ye Manusia...

Ni adalah sambungan blog terdahulu..

Manusia ni tak cari pasal ngan aku pun tapi dia cari pasal dengan telinga aku.

Manusia, aku sakit telinga la. Kau sedar tak umur kau berapa? Jawatan kau apa kat sekolah tu? Aku tak kisah kalau ngan aku kau tak hormat. Tapi aku kisah sangat kalau kau tak hormat cikgu-cikgu dan pekerja-pekerja lain.

Manusia..kau tu muda lagi. Muda dari aku pun. Kau takleh cakap AKU-KAU dengan orang yang lagi tua dan cikgu-cikgu camtu. Jangan la panggil diorang dengan nama je tanpa ada panggilan hormat di depannya. Contoh, GPK1 kita.. selamba je kau ni panggil dia Li. Kau tahu tak umur dia berapa? Pangkat dia apa kat sekolah tu? Panggil dia Cikgu Li. Bukan Li semata-mata. Hormat sikit orang tua dan bos kita. Lagi, sakit sungguh telinga aku bila dengar ko panggil Ayah Wan dengan Wan sahaja. Kau sedar tak Ayah Wan tu umur berapa? Pangkat ayah tu ngan ko. Susah sangat ke nak panggil elok-elok?

Manusia, aku harap lepas kau baca ni kau akan lebih reti bahasa dan berbudi bahasa. Kalau dengan aku kau nak panggil ross, aku kau, aku masih boleh terima. Tapi dengan cikgu lain, tolong jangan panggil nama mereka sahaja. Letak cikgu kat depan nama diorang. Sama la jugak dengan pekerja dan staf lain. Letak abang, kak, pak, mak kat depan nama diorang. Tak rugi apa pun kalau berbudi bahasa..


p/s : Moga kau akan lebih beradab nanti..

Thursday, October 29, 2009

Proton Iswara 1.3 vs Honda Civic 2.0

Semalam, sedang asyik aku memandu tiba-tiba sebuah kereta Proton Iswara 1.3 memotong aku dengan sangat laju, berbahaya dan tergesa-gesa. Maybe dia sakit perut nak buang air besar kot. Tak sampai 10 kali aku kelip mata kot, sebuah kereta Honda Civic 2.0 memotong aku dengan sangat laju dan tergesa-gesa juga. Hah, ni sorang lagi sakit perut. Aku terus memandu dengan kelajuan had laju kebangsaan ke destinasi yang dituju.

Sampai di traffic light. Kedua-dua kereta itu ada. Lampu bertukar hijau dan bermula lah acara F1. Kedua-dua kereta itu memecut walaupun masa tu kereta agak banyak. Dari jauh aku boleh nampak Honda Civic 2.0 cuba memotong Proton Iswara 1.3 tetapi Proton Iswara 1.3 macam tak nak bagi peluang Honda Civic 2.0 memotongnya. Dalam hati aku 'ala bengongnya Iswara tu. Keta standard gitu ada hati nak lawan ngn Honda 2.0'.. Memang Iswara itu tak bagi peluang Honda tu potong dia.

Di lorong bertentangan, ada sebuah lori ikan. Hah amik ko, akibat dari tak nak bagi orang potong kereta ko dan ko lak nak potong kereta orang sangat2, kedua-dua kereta itu bergesel sesama sendiri akibat nak elak dari bertembung dengan lori ikan itu.

Masa lalu di tempat kejadian, aku cuma gelak je. Nak kesian? Jauh sekali. Salah sendiri. Sndiri cari pasal sendiri cari sakit. Padan muka. Aku rasa pemandu lain yang perasan gelagat makhluk 2 kereta ini pun sama cam aku. Gelak sakan kot.


p/s : Bawa kereta secara berhemah kalau tak nak rugi..eheheh

Tuesday, October 20, 2009

Akhirnya, Internet Kembali

Modem (streamyx) kena patah petir. Dan Mubarak (laptop) aku pon turut sama kena tempias. Akibat dari itu, aku terus tamatkan perkhidmatan streamyx aku dan terus register untuk Celcom Broadband. (hajat nak pakai P1 tapi takde lagi kat Terengganu ni). Pakej yang aku ambil ni murah je, RM50 sebulan untuk 384kBps (agak slow la kan..tp kira ok la kot untuk Facebook dan YM. ). Pakej government..(of course la, aku kan cikguRoss..ehehe). Dan modem yang aku namakan Harun itu aku dapat dengan harga RM150 (ZTE). Kira paling murah yang aku dengar dan tahu selama ini di pasaran. Tak tahu la kalau kat KL nun berapa.. Mungkin buleh dapat lagi murah kot.


Proses ini bukan amik masa sehari je. Tolak hari ni, maknanya ada la dalam 10 hari aku tak melihat blog, facebook, YM. Agak lama la jugak tu kan..ehehehe..


Tapi takleh nak online secara beria jugak sebab Mubarak masih kat kedai. Semalam aku call SenHeng, diorang cakap masih tak siap lagi. Diorang janji 1-2 minggu buleh siap. Mulanya macam nak marah tapi bila fikir baru 10 hari dan ada baki 4 hari lagi seperti yang dijanjikan, aku jadi cool balik..ehehe..


Aku kebas laptop sekolah dan bawak balik rumah, dan akhirnya....aku kembali tapi laptop ni takde YM. Nak install tak boleh. Hampeh je..


p/s : Slow la.. Jauhnya beza speed 1M ngan 384k..Huhuhu

Friday, October 9, 2009

Kesalahan Kecil Dalam Solat

Selama ni aku ingat solat aku macam dah sempurna tapi bila baca dan tahu semua ni buat aku takut lak. Cam tak betul je solat aku selama ni..Di sini, aku nak kongsi beberapa kesalahan yang aku biasa buat dan biasa jugak berdepan. Hehehe..


1. Kesalahan bacaan dalam solat boleh menyebabkan solat batal. Yang sunat kalau dibaca salah, akan membatalkan solat.
(waaaaaaaaaaahh, aku kadang2 baca yang sunat secara lewa je..masyaAllah)


2. Bacaan hendaklah sekurang-kurangnya boleh didengari oleh telinga pengucap sendiri. Tak sah jika dibaca dalam hati atau seolah-olah berbisik.
(huhuhu...ni selalu gak la buat ni)


3. Menghayun tangan ketika bangun dari rukuk.
(ni aku tak penah buat tapi aku penah nampak ada orang yang buat camni)


4. Semasa duduk antara 2 sujud, jari tangan kanan hendaklah digenggam dengan ibu jari dimasukkan ke dalam dan jari telunjuk dilepaskan ke atas lutut. Pastikan jari tangan kiri dan kanan tidak melebihi aras lutut.
(waaaaaaaaaaaaaaahhhh...ni aku salah gak ni..sambil lewa je jari aku selama ni terletak. kadang2 jari kiri dan kanan aku letak bawah lutut. takutnya...)


5. Solatlah dalam keadaan tenang dan jangan menganggu orang lain.
(rasanya aku tak buat la ni tapi aku selalu terganggu bila solat di masjid. Makcik2 yang suka pakai gelang yang banyak di lengan akan menghasilkan bunyi bising setiap mengangkat tangan. Memang la sangat tidak kusyuknya aku ketika itu..Huhuhu)


Ni baru sedikit yang aku tahu. Mungkin banyak lagi yang selama kita tak tahu kesalahannya. Bersama kita memperbaiki solat, tiang agama kita.. Amin.


p/s : Kes kena paksa ngn ayah gi solat subuh kat masjid tadi. Dengar kuliah tadi, terus cerah mata. Banyaknya salah solat aku selama ni. Korang camne?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails